diumenge, 13 de juny del 2010

El Marc europeu comú de referència en el context polític i educatiu




1) Què és?

El Marc europeu comú de referència proporciona unes bases comunes per a l'elaboració de programes de llengua, exàmens, llibres de text,etc. a tota Europa. Descriu el que han d'aprendre a fer els aprenents de llengua per utilitzar una llengua per a la comunicació, i els coneixements i habilitats que han de desenvolupar per ser capaços d'actuar de manera efectiva. La descripció també inclou el context cultural en què s'utilitza la llengua.

Proporciona als professors, dissenyadors de cursos, examinadors, etc. els mitjans perquè puguin reflexionar sobre la seva pràctica diària, situar i coordinar els seus esforços i assegurar la satisfacció de les necessitats reals dels aprenents de qui són responsables.

Amb el subministrament d'una base comuna per a la descripció explícita dels objectius, continguts i mètodes, el Marc augmentarà la transparència dels cursos, programes i qualificacions, i promourà la cooperació internacional en el camp de les llengües modernes.

El Marc inclou la descripció de qualificacions parcials, adequades quan només cal un coneixement més limitat d'una llengua (per exemple, comprendre més que parlar).


2) Objectius

El Marc europeu comú de referència compleix l'objectiu principal del Consell d'Europa: "aconseguir una unitat més gran entre els seus membres" i perseguir aquesta finalitat amb "l'adopció d'accions comunes en el camp cultural".

El ric patrimoni que representa la diversitat lingüística i cultural d'Europa constitueix un recurs comú valuós que convé protegir i desenvolupar.

Només amb un millor coneixement de les llengües modernes europees s'aconseguirà facilitar la comunicació i la interacció entre europeus de llengua materna diferent.


3) Plurilingüisme?

És el coneixement de diferents llengües, és diferent al multilingüisme, la coexistència de més d'una llengua en una societat determinada.

L'enfocament plurilingüe augmenta l'experiència lingüística de l'individu. Desenvolupa una competència comunicativa en la qual les llengües s'interrelacionen i interactuen.

La finalitat de l'educació lingüística és desenvolupar un repertori lingüístic en què tinguin cabuda totes les habilitats lingüístiques. Les llengües ofertes en les institucions educatives haurien d'estar diversificades, i als estudiants se'ls hauria de donar l'oportunitat de desenvolupar una competència plurilingüe.

L'aprenentatge de llengües és una tasca de tota la vida.


4) Per què és necessari?

Convé elaborar un marc de referència europeu per a l'aprenentatge de llengües a tots els nivells.


5) Per a quins usos es destina?

Per la planificació dels programes d'aprenentatge de llengües.

Per la planificació de la certificació de llengües.

Per la planificació d'un aprenentatge autodirigit.


6) Quins criteris ha de complir?

Ha de ser exhaustiu, transparent i coherent.

El terme exhaustiu es refereix al fet que el Marc intenta especificar tan completament com és possible tot el ventall de coneixements lingüístics, habilitats lingüístiques i usos de la llengua.

El terme transparent es refereix al fet que les informacions s'han de formular i explicitar amb claredat, i han de ser accessibles i fàcils d'entendre per als usuaris.

El terme coherent es refereix al fet que la descripció no té cap contradicció interna.



Font: Marc europeu comú de referència per a les llengües: aprendre, ensenyar, avaluar. Capítol 1



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada